Հրազդան Թոքմաջյան. Մենք գերազանցապես մեծ սկիզբների ժողովուրդ ենք, խելացիության պակասը չի թողնում ամբողջանալ - Mediamax.am

Հրազդան Թոքմաջյան. Մենք գերազանցապես մեծ սկիզբների ժողովուրդ ենք, խելացիության պակասը չի թողնում ամբողջանալ
3410 դիտում

Հրազդան Թոքմաջյան. Մենք գերազանցապես մեծ սկիզբների ժողովուրդ ենք, խելացիության պակասը չի թողնում ամբողջանալ


Խոստովանեմ իսկզբանե՝ իմ կյանքում եղել են նաև … մոռացված մարդիկ: Նրանց հանդիպել եմ մեկ-երկու անգամ ու… կյանքը մեզ տարել է իր ճանապարհներով, որոնք չեն խաչվել: Գեղանկարիչ, բեմադրիչ ու արվեստաբան Հրազդան Թոքմաջյանին հանդիպել եմ 1995-ի մարտին, միայն մեկ անգամ:

***

Ես նրան չէի ճանաչում ու հարցազրույցից առաջ ներքին տարակույս ունեի՝ ի՞նչ եմ խոսելու մի նկարչի հետ, ում առաջին անգամ եմ տեսնում, ում կտավները չեմ տեսել: Կկայանա՞ խոսակցությունը երկու բացարձակապես անծանոթ ու օտար մարդկանց, կհետաքրքրի՞ այդ խոսակցությունը ուրիշ մարդկանց: Հանդիպել էին երկու հայ…

-Ո՞վ եք Դուք:

-Հրազդան Թոքմաջյանը: Ծնվել եմ Լենինականում, 1961-ին: 1977-ից Երևանում եմ, Փանոս Թերլեմեզյանի անվան ուսումնարանում եմ սովորել, ավարտել եմ Խաչատուր Աբովյանի անվան մանկավարժական ինստիտուտի նկարչագծագրական ֆակուլտետը: Երեք տարի դասավանդել եմ Իջևանի Սևքար գյուղում, երկու տարի աշխատել եմ Լենինականում՝ Աննա Պետրոսյանի թատրոնում որպես նկարիչ: 1993-ից Հալեպում եմ, Բարեգործականի հրավերով դսավանդում եմ Հալեպի նկարչական ստուդիայում:

-Սաները հա՞յ են:

-Հիմնականում հայ են, արաբ քրիստոնյաներ էլ կան, հնդիկներ էլ:

-Երկա՞ր եք մնալու Հալեպում:

-Մեծամասամբ իրենցից է կախված:

-Իսկ Դուք ուզու՞մ եք:

-Նկարիչներ կան, ում համար Հայաստանից դուրս գալը նպատակ է, ինձ համար չէ, ես շատ լավ էի զգում ինձ Հայաստանում, պարզապես որոշեցի օգտագործել հնարավորությունը: Հալեպը նորանոր շերտեր է բացում Հայաստանը ճանաչելու, մանավանդ Սիրիան Հայաստանի հետ շատ ընդհանրություններ ունի, հարևան ենք, մշակութային դաշտ ունենք:

-Դուք դասավանդել եք Սևքարում, հիմա դասավանդում եք Սիրիայում, աշխարհընկալման, առարկայի յուրացման կամ մատուցման ի՞նչ տարբերություններ կամ նմանություններ կարող եք նշել:

-Շատ տարբերություններ կան. Սիրիայում մոտեցումը բոլորովին այլ է: Այնտեղ սովորելու եկող մարդիկ նկարիչ դառնալու ցանկությամբ չեն գալիս, գուցե մի քանիսը հետո դառնան նկարիչ, բայց հիմնականը նրանց համար գեղագիտական դաստիարակությունն է: Նրանք գիտեն, որ նկարչությամբ դրամ չպիտի շահեն: Մեզ մոտ ինքնամոռաց ձգտում կար դեպի նկարչությունը, նույնիսկ չէին էլ մտածում՝ հետագայում կկարողանա՞ն այդ գործով ապրել: Սիրիայի սաներիս հիմնական մասը զբաղվում է ուրիշ գործերով և օրական երկու ժամ միայն կարող է հատկացնել նկարչությանը, շնորհքով են, իհարկե, բայց միջավայրը շատ է նյութականացված ու շատ դժվար է դիմանալ, եթե նույնիսկ շնորհքով ես ու վճռել ես նկարիչ դառնալ:

-Ձեզ համար նկարչությունը ինչպե՞ս սկսվեց:

-Մեր տոհմը նախկին արհեստավորների տոհմ է, ձուլագործությամբ ենք զբաղվել: Խորհրդային շրջանում արհեստները սառեցվեցին ու կարծես թե նախկին արհեստավորները ակամայից հակվեցին դեպի արվեստը: Հարազատներիս մեջ արվեստագետներ կան՝ Թոքմաջյան Տիգրանը, Լևոնը:

-Ի՞նչ է նկարիչ լինելը Ձեզ համար:

-Վերացական ձևակերպումներ չեմ տա: Նկարչությունը միջոց է, ասպարեզ, ուր դու կարող ես ստեղծել քո պատկերացրած իրականությունը, որ կապ ունի ու չունի մեր միջավայրի հետ:

-Ի՞նչ եք ուզում Ձեր նկարչությամբ ասել աշխարհին:

-Աշխարհին որևէ բան ասելու խնդիր չեմ առաջադրել ինձ: Ես նկարում եմ կտավներ, որոնք ինձ համար հաճելի են, որոնցում լուծում եմ ինձ հետաքրքրող խնդիրները:   

-Ի՞նչ եք կարծում՝ Ձեր կտավից կարո՞ղ են իմանալ, որ Դուք հայ եք:

-Դա ամենամեծ հաճոյախոսությունը կլիներ ինձ:

-Ընդհանրապես՝ ի՞նչ ասել է հայ: Ես այդ հարցը չէի տա, եթե Դուք միայն Հայաստանում ապրած լինեիք: Սիրիայի տարիների միջով անցած հայի Ձեր ըմբռնումն է ինձ հետաքրքրում:

-Ինչպես բոլորը՝ շատ բազմաբնույթ ենք: Բազմադեմ: Մեր առավելություններն էլ չգիտենք, մեր պակասություններն էլ: Կարծես ինչ-որ տեղից ուշանում ենք, վազում ենք ու վազելու ընթացքում կորցնում ենք մեր ունեցվածքը: Շատ անփույթ ենք, հակառակ, որ նաև շատ շնորհքով: Նախնական կուլտուրան չունենք: Սիրիայի տարիներս վկայում են, որ սփյուռքը չենք ճանաչում: Դա թերություն է, որ գնալ-գալով պետք է շտկել:

-Փարա պիտի լինի:

-Իրենք կգան:

-Մարդուն իր տանը պիտի ճանաչես, իրենց գալով մենք սփյուռքահայերին չենք ճանաչի, ինչպես մեր գնալով նրանք Հայրենիքը չեն ճանաչում:

-Ինձ թվում է՝ մենք մեր հավասարակշիռ վիճակը չունենք՝ կամ հուսահատ ենք, կամ՝ հավակնոտ: Դա սխալ է: Լաց ենք լինում, թե մեզ ծեծեցին, կողոպտեցին, սպանեցին կամ մեր հարևանները անշնորհք են, անխելք: Լավ, մենք լավն ենք, խելոք ենք, բոլորից, ինչպե՞ս է, որ բոլոր անխելքները գոնե նավահանգիստ ունեն, իսկ մենք մեր երեխաների կաթը իբրև օգնություն ենք ստանում: Մեր խելացիության պատրանքը չի՞ բխում մեր հավակնոտությունից:

-Մանր հարցերում՝ գուցե, բայց մեծ հարցերում խելացի չե՞նք:

-Երկրից ու պետականությունից մեծ ի՞նչ կա: Ռուսաստանը Կասպից ծովում նավահանգստի պայմանագիր ուներ ռուս-պարսկական պատերազմից առաջ, որ մինչև հիմա գործում է: Նրանք խելացի ու հետևողական իրենց գիծն են առաջ տարել: Մենք գերազանցապես մեծ սկիզբների ժողովուրդ ենք, խելացիության պակասը չի թողնում ամբողջանալ: Ասում ենք՝ աշխարհագրական դիրքը լավը չէ, արտաքին պայմանները լավը չեն: Ռուսաստանի դիրքը թերություններ չունի՞: Աշխարհի կեսն է, դրանից մե՞ծ թերություն: Բայց Ռուսաստանն իր գիծն ունի: Ցանկացած երկրի աշխարհագրական դիրքը խոցելի է: Ֆրանսիան չունի՞: Բայց կարողացել է թերություններն առավելության վերածելով՝ պետականություն պահել:

-Ինչո՞վ եք դա բացատրում:

-Դժվար է միանշանակ ասել:

-Գուցե այն պատճառով, որ մենք միշտ օրենքը, կարգը շրջանցող ժողովուրդ ենք եղել, որովհետև մեր տերն օտարն է եղել, օտարի դեմ ընդվզելը, չենթարկվելը հանգեցրել է ընդհանրապես պետական իշխանությունն արհամարհելուն:

-Մենք այն ժողովուրդն ենք, որ եթե մի սերունդ կուշտ եղավ, մոռանում է, որ իր նախորդ սերունդը սոված էր ու ամեն ինչ զրույից է սկսում: Փոքր ժողովուրդ լինելը ինչքան թերություն է, նույնքան առավելություն: Մեծ ժողովուրդները մեծ պրոբլեմներ են ունենում:

-Մեր հիշողությունը կա՞րճ է:

-Կարճ է՝ այո:

-Ինչու՞ ենք, ուրեմն, այսքան կպած մեր արմատներին, մեր ավանդույթներին: Ֆրանսիացին, օրինակ, այսքան ավանդապա՞շտ է:

-Ֆրանսիացին ուրիշ խնդիրներ ունի: Երբ հայը կորցնում է իր լեզուն, կրոնը, հողը, դադարում է հայ լինել: Բնազդաբար հայ մնալու ինքնապաշտպանական զգացողությամբ մենք մեզ պահպանում ենք: Բայց խելացի ժողովուրդ լինելու համար բնազդը քիչ է:

-Գուցե պարզապես մենք ավելի շատ անհատականությունների՞ ժողովուրդ ենք, ունենք բացառիկ անհատներ, բայց նրանց մերժող հասարակություն:

-Ցավալի է, որ մեր մտավորականությունն է շատ խեղճ:

-Պատճառը մտածողության ազատություն չունենալն է, միշտ եղել է ներքին գրաքննիչը՝ ցարից է վախեցել, բոլշևիկից, Աստծուց, ինքն իրենից:      

-Գոնե ցարից, բոլշևիկից ու Աստծուց վախենային, ցարին ու բոլշևիկին առաջին հարվածողներից էին, Աստծուն էլ ինչքան հավատում էին, նույնքան հավատուրաց էին:

-Գուցե դա ազգային երկվության ֆենոմե՞նն է:

-Ֆենոմենքը չպետք է վնասեր մեր ազգային անվտանգությանը: Ինչու՞ կորցրինք մեր պետականությունը, ինչու՞ կորցրինք Կիլիկյան թագավորությունը: Ամեն ինչ չբացատրենք ազգային թշնամիներով: Թշնամին միայն թշնամի է: Մենք ի՞նչ ենք անում: Չհասկանա՞նք, որ պետությունը անհրաժեշտություն է, որ հանուն պետության պետք է զսպենք մեր անձնապաստանությունը:

-Ողբերգությունը հենց դա է, պետականությունը կորցինք, բայց գոյատևեցինք, թուրքի լծի տակ էլ, արաբի էլ, պարսիկի էլ, ռուսի էլ: Տեսակը, կերպը պահպանվեց, կյանքը շարունակվեց, գոյը կա, դրա համար էլ պետության արժեքը չենք գիտակցում:

-Ճանապարհ ցույց տվող լուսավոր մարդիկ քիչ են: Հենց Հայաստանից դուրս ենք գալիս, այն զգացողությունն է գերիշխում, թե մյուս ժողովուրդները ինչ-որ բան պարտք են: Այս երկու տարում շատ նկարիչներ են Հալեպ եկել, գալիս են ու զարմանում, որ իրենց չեն դիմավորում ցնծությամբ, իրենք արվեստ են բերել այնտեղաց պապակ ժողովրդին: Ծիծաղելի է մոտեցումը: Նախ՝ նրանք այնքան էլ պապակ չենք, հետո էլ՝ իրենք չեն, որ պիտի հագեցնեն: Եթե Հայաստանը հեղինակություն ունի գեղարվեստի մեջ, մի քանի հոգու է պարտական: Խորհրդային շրջանի գոնե վերջին 10 տարում ցուցահանդեսներում 5-6 նկարիչներ կային, որ տարբերվում էին անհատականությամբ ու մասնագիտական տեխնիկայով՝ Ռաֆայել Աթոյանը, Հակոբ Հակոբյանը, Լավինիա Բաժբեուկ-Մելիքյանը, Հակոբ Սուքիասյանը, Հենրիկ Սիրավյանը: Երբ դրսում Հայաստանի նկարչությունը գնահատում են, շնորհիվ Սարյանի է, Մինասի, բայց բազմաթիվ միջակություններ օգտվում են դրանից: Դա ողբերգություն է նաև այդ մարդկանց համար: Փշրվում են: Բոլոր սիրիահայերը իրենց տներում մեկական վատ կտավ արդեն ունեն: Նկարին վճարելու որոշ սահման կա: Մոտեցումն արևելյան է, այդ գնով կարող են հեռուստացույց կամ սառնարան գնել, նկարն առաջին անհրաժեշտություն չէ: Մինչև 300 դոլար գինը նորմալ է համարվում, 500 դոլարը բարձրագույն գինն է, խոսքն առավել հանրահայտ նկարիչների մասին չէ:

-Ստացվում է, որ վաճառվում է ոչ թե կտավը, այլ՝ անունը:

-Ամբողջ աշխարհում է այդպես: Ինչ-որ տեղ դա ճիշտ է, տարիների վաստակը պետք է թանկ վաճառվի: Նաև աշխարհայացքի բախում կա: Հայաստանում մենք այլ կերպ ենք դաստիարակված, դրսում նույն հայերն են, բայց երևույթները գնահատելու այլ արժեքներ կան: Ամենախոցողը հաշվենկատությունն է, որ արյան մեջ է: Դրսի աշխարհն այլ է, չես կարող հաշվենկատ չլինել, կյանքն է պարտադրում՝ հացի խնդիր է:

-Գուցե այնքան էլ հաշվենկատություն չէ, այլ օտարության մեջ ապրելու հավասարակշռության պարտադիր վիճակ: Վերադառնանք արվեստին՝ բախտավոր նկարիչ լինելուն ի՞նչն է պակասում:

-Նպատակի հստակություն եթե կա, բախտավոր ես: Պետք է երկիր, եթե նույնիսկ նկարիչ չես ու բախտավորության հավակնություն էլ չունես, թիկունքումդ պիտի զգաս քո երկիրը:

-Հայ չեք, իտալացի եք, իսպանացի, ֆրանսիացի, ես ուզում եմ իմանալ՝ ո՞րն է նկարչի բախտավորությունը:

-Քո երկրում ստեղծագործելը ու գնահատվելը:

-Չե՞ք կարող երկրից վերանալ:

-Կարող եմ, բայց կդադարեմ հայ նկարիչ լինել:

-Շատ հին հարց՝ արվեստը հայրենիք չունի՞:

-Անպայման: Մի նշանավոր նկարչի ասեք, որ ազգություն չունի:

-Մի պարզունակացրեք: Իտալացի Միքելանջելոն իմ հարազատն է: Միքելանջելոն էլ, Ռաֆայելն էլ, Լեոնարդոն էլ իտալացի են՝ դասական արվեստից եկող իրենց ավանդույթներով, իրենց երկրի պատմությամբ, բայց չէ՞ որ նրանք արդեն միայն իտալացի չեն, նաև հայ են:

-Համաձայն չեմ: Եթե նրանք իտալացի չլինեին, նրանց արվեստից շատ բան կպակասեր: Նրանք հետաքրքիր են որպես իտալացի նկարիչներ:

-Լեոնարդոն նեգր էր, «Ջոկոնդայի» արժեքը փոխվե՞ց:

-Արժեքը հայրենիք չունի, արվեստագետն ունի: Հենց նույն Լեոնարդոն եթե ուրիշ մշակույթում զարգանար, իր արվեստի նկարագիրն ուրիշ կլիներ: Արվեստն անպայման ազգային պիտի լինի, որ համամարդկային դառնա:

-Ո՞րն է սահմանը, որ դարձնում է համամարդկային:

-Ըստ երևույթին՝ հանճարեղությունը:

-Ի՞նչ է հանճարեղությունը:

-Ճշմարտության բարձրագույն չափանիշը:

-Ճշմարտությունը չափանիշ ունի՞:

-Մենք չափանիշների ենք վերածում, որպեսզի ընկալելի լինի:

-Հայաստանի ո՞ր անկյունում եք Ձեզ լավ զգում:

-Իմ մտերիմների հետ՝ որտեղ էլ լինի:

-Երբևէ չե՞ք ցանկացել Ձեր կտավները գրել:

-Գրե՞մ: Ոչ: Շատ հետաքրքիր հարց է: Ստեղծագործողը պիտի կարողանա զանազանել՝ ո՞ր միտքը գրել, ո՞րը՝ նկարել: Եթե նկարն ավելի լավ էր գրել, ուրեմն վատ նկար է, պետք չէր նկարել, պետք էր գրել: Նկարիչն ընդլայնում է աշխարհի  տեսողական պատկերը:

-Այդպես  ստացվում է աշխարհների անվերջություն:

-Իհարկե, դրա համար էլ արվեստը վերջ չունի, որովհետև ամեն մարդ իր հետ նոր զգացողություն է բերում:

-Որ ասեմ՝ խմենք արվեստի կենացը, ի՞նչ կասեք:

-Ուղղակի կխմեմ:

-Ե՞րբ է բացվելու Ձեր ցուցահանդեսը Երևանում:

-Անշուշտ վերադառնալուց հետո: Առաջին անհատական ցուցահանդեսս Սիրիայում բացվեց: Ժամանակ պիտի անցնի, նոր կտավներ նկարեմ: Բայց ցուցահանդես անպայման կլինի:

…Ուրիշ հարցեր, ուրիշ պատասխաններ էլ եղան, խոսակցությունը երկարեց, ինչպես երկարում է ամռան օրը, խոսակցության մեջ հազար ու մի շերտ ու երանգ կար, որ դժվարանում եմ նույնիսկ որոշել՝ երևա՞ց, թե՞ չերևաց այս հարցազրույցում: Բայց, կարևորը, այնուամենայնիվ, այն էր, որ հանդիպել էին երկու հայ, իսկ ամենակարևորը, որ ցուցահանդես անպայման կլինի:

***

Հարցազրույցը հրապարակվեց «Երկիր Նաիրիի» 1995-ի մարտի 17-ի համարում՝ «Մարդիկ մեր կողքին» վերնագրով: Երկուսս էլ ընդամենը 34 տարեկան էինք, հետո Հրազդան Թոքմաջյանը վերադարձավ Սիրիա: Եվ միայն 2015-ին եկավ հայրենիք ու աշխատանքի անցավ ԳԱԱ Հնագիտության ու ազգագրության ինստիտուտում: Ցուցահանդեսեր, իհարկե, եղան՝ Հալեպում, Բեյրութում, Երևանում, Գյումրիում: Սիրիական տարիներին Հրազդան Թոքմաջյանը Մարաշի ասեղնագործության արվեստը ուսումնասիրելուց հետո հրատարակեց «Մարաշի ասեղնագործությունը» պատկերազարդ ուսումնասիրությունը, 2015-ին՝ «Այնթապի ասեղնագործությունը»՝ գործնականում փրկելով ու երկրորդ կյանք տալով ազգային մշակույթի ինքնատիպ ու անկրկնելի ձեռագործ ժառանգությանը:

Ես չգիտեմ՝ նա դեռ նկարու՞մ է, բայց համոզված եմ, որ նկարիչը միշտ է նկարում, գոնե ինքն իր համար՝ մտքում:

Անահիտ Ադամյանը բանասիրական գիտությունների թեկնածու է, պետական դասի խորհրդական 2-րդ աստիճանի:

Սյունակում արտահայտված մտքերը պատկանում են հեղինակին եւ կարող են չհամընկնել Մեդիամաքսի տեսակետներին:

Կարծիքներ

Հարգելի այցելուներ, այստեղ դուք կարող եք տեղադրել ձեր կարծիքը տվյալ նյութի վերաբերյալ` օգտագործելուվ Facebook-ի ձեր account-ը: Խնդրում ենք լինել կոռեկտ եւ հետեւել մեր պարզ կանոներին. արգելվում է տեղադրել թեմային չվերաբերող մեկնաբանություններ, գովազդային նյութեր, վիրավորանքներ եւ հայհոյանքներ: Խմբագրությունն իրավունք է վերապահում ջնջել մեկնաբանությունները` նշված կանոնները խախտելու դեպքում:




Մեր ընտրանին