Սոսկ ազատությունը ապագա չի ապահովի - Mediamax.am

Հոկտեմբեր 10, 2025
Սոսկ ազատությունը ապագա չի ապահովի
13238 դիտում

Սոսկ ազատությունը ապագա չի ապահովի


Երկու օր առաջ կարդացի Արմեն Գրիգորյանի հոդվածը, որում նա իր տեսակետը արտահայտեց իմ նախորդ շաբաթվա սյունակի շուրջ: Ես երախտագիտությամբ եմ ընդունում մտածված մեկնաբանությունները եւ սովորաբար չեմ փորձում կարծիքս պնդել կամ հակաճառել ուրիշի մտքերին: Սակայն այս դեպքում չկարողացա չմեկնաբանել Արմենի մի քանի գաղափարները, քանի որ, իմ կարծիքով, դրանք չափազանց հեռու են իրականությունից:

Սկսենք շատ տարածված թյուրիմացությունից Սթիվ Ջոբսի կամ Բիլ Գեյթսի թերի կրթության մասին, ինչից եզրակացություն է կայացվում, որ կրթությունը հաջողության հետ ոչ մի կապ չունի: Նախ մի այլ օրինակ բերեմ: Հայտնի գիտնական, ակադեմիկոս Յակով Զելդովիչը, ՍՍՀՄ-ում մշակված միջուկային ռումբի հեղինակներից մեկը, բարձրագույն կրթություն չէր ստացել, եւ դիպլոմ չուներ: Եվ ի՞նչ: Իր հասած գիտական արդյունքները կրթություն չէ՞ին պահանջում: Ամեն մարդ առանց բարձրագույն կրթության կարո՞ղ է ակադեմիկոս դառնալ եւ միջուկային ռումբ ստեղծե՞լ:

Այժմ վերադառնանք Բիլ Գեյթսի օրինակին: Առաջինը՝ նա իր դպրոցական կրթությունը ստացել է Վաշինգթոն նահանգի լավագույն մասնավոր դպրոցում: Ընկերոջս դուստրը այդ նույն դպրոցն է հաճախում, եւ ես ամբողջական պատկերացում ունեմ, թե որքան դժվար է այնտեղ սովորել, եւ ինչ որակի կրթություն են ստանում այդ դպրոցի աշակերտները: Երկրորդը՝ Գեյթսը Microsoft-ը լքելուց առաջ, այլ պաշտոններ զբաղեցնելուց բացի, հանդիսանում էր ընկերության գլխավոր համակարգային ճարտարապետը: Microsoft-ում աշխատող իմ բազմաթիվ ընկերներն եւ ծանոթները միեւնույն կարծիքի են, որ Բիլ Գեյթսից հետո այդ պաշտոնը թափուր է մնացել: Նրա նման երկրորդը ընկերության ավելի քան 50 հազար աշխատողների մեջ չի գտնվում: Նրա գիտելիքները ծրագրավորման եւ համակարգների կառուցման ոլորտում հավասարը չունեն:

Այժմ անդրադառնանք Սթիվ Ջոբսին: Իր կրթվածության մասին խոսելու փոխարեն, արժե լսել իր իսկ կարծիքը կրթության արժեքի մասին, որը նա արտահայտել էր Սթենֆորդի համալսարանը ավարտող ուսանողներին դիմելով: Անկասկած, նա չափազանց կրթված մարդ էր, եթե լավագույն ճարտարագետները իր կարծիքի հետ հաշվի էին նստում, եւ հոժարակամորեն դիմանում էին մարդկանց հետ շփվելու Ջոբսի յուրահատուկ ոճին` հանուն իր հետ աշխատելու հնարավորության: Սթիվ Ջոբսի վերադարձը որպես Apple ընկերության ղեկավար եւ դրան հետեւած վերելքը անհնարին կլինեին, եթե նա չտիրապետեր մեծ ամերիկյան բաժնետիրական ընկերությունը կառավարելու համար անհրաժեշտ գիտելիքներին: Նման գիտելիքների ձեռք բերելը տարիների աշխատանք է պահանջում:

Նշված երկու մարդիկ ստիպված են եղել բարձրագույն կրթությունը թողնել, սակայն ամբողջ կյանքում շարունակել են կրթվել, եւ միայն դրա շնորհիվ են կարողացել հաջողության հասնել: Կա մեծ տարբերություն կրթված լինելու եւ բարձրագույն կրթություն ստանալու միջեւ: Մեկը մյուսի միակ գրավականը չէ: 
Իսկ Արմենի Գրիգորյանի բերած Իտալիայի տարբեր նահանգներում բարձրագույն կրթություն ստացած մարդկանց համեմատելը եւ դրանից եզրակացություն կայացնելը ընդհանրապես զուրկ է որեւէ տրամաբանությունից: Բազմաթիվ այլ գործոններ կան, որոնք իրենց դերն են խաղում նման հարցերում: Բարձրագույն կրթության մակարդակը անգամ նույն փողոցի վրա գտնվող երկու համալսարանների միջեւ կարող է շատ տարբեր լինել: Կրթության բնույթն էլ քիչ կարեւոր չէ: Ինչո՞ւ Արմենը հենց Իտալիան մեջ բերեց: Մի թե իրեն հայտնի չէ, որ Սիլիկոնյան հովիտը առաջացել է այնտեղ հիմնադրված մի խումբ համալսարանների շուրջ: Արդյո՞ք նա չգիտի, որ Իսրայելի ներկայիս տնտեսական հաջողությունները հիմնականում պայմանավորված են երկրում ստեղծված կրթական համակարգով: Արդյո՞ք Իտալիայի հենց այդ մի հակաօրինակը ավելի համոզիչ է, քան կրթության սկզբունքային դերը ապացուցող բազմաթիվ այլ օրինակները: Եվ բնականաբար, Արեւմուտքի տնտեսական հաջողությունները անմիջականորեն կապված են Եվրոպայում գիտության եւ կրթության զարգացման հետ:

Ապա դառնանք հեղինակի արտահայտած մեկ այլ մտքին: Շատ եմ հարգում Մայր Թերեզային, սակայն Վիքիպեդիան նրա կամ ցանկացած այլ բարեգործության հետ համեմատել հնարավոր չէ: Դրանց միջեւ սարի եւ ձորի տարբերություն կա: Վիքիպեդիան տասնյակ հազարավոր մարդկանց կողմից ստեղծած մի անգնահատելի շտեմարան է, որը ծառայում է միլիարդներին: Դրա ազդեցությունը հնարավոր չէ գերագնահատել: Նման բազմաթիվ այլ օրինակներ կան, եւ դրանց քանակը գնալով աճում է: Ներկայումս արդեն բիզնեսում իրական հաջողության կարելի է հասնել միայն այն դեպքում, եթե բացի անմիջական արտադրանքից ունես բազմաթիվ հետեւորդներ, որոնք իրենց կամավոր ներդրումներով ավելացնում են քո ստեղծածի արժեքը: Եվ շատ անգամ ստացվում է (ինչպես, օրինակ, Twitter-ի դեպքում), որ հաջողությունը չի չափվում միայն ֆինանսներով:

Եթե այս մի քանի վրիպակները մի կողմ դնենք, ես համաձայն եմ Արմեն Գրիգորյանի արտահայտած այլ մտքերի հետ: Միանշանակ է, որ շուկան հիմնական դեր պիտի խաղա տնտեսության մեջ: Կասկած չկա, որ սեփականության իրավունքը պիտի գոյատեւի: Համաձայնեմ եմ նաեւ այն մտքի հետ, որ անձնական ազատությունը կարեւոր է տնտեսական զարգացման համար: Կարեւոր է, սակայն դրա գրավականը չի հանդիսանում: Սոմալիում, ուր ընդհանրապես պետություն չկա, մարդիկ իրենց բացարձակապես ազատ են զգում, սակայն նոր տեխնոլոգիաներ ստեղծելու փոխարեն զբաղված են թալանով: Միայն թալանով ապագա չես կառուցի: Ապագան ստեղծելու համար պետք է ստեղծագործել, այլ ոչ թե թալանել եւ ուրիշների ստեղծածը կործանել:

Եկեք սթափ նայենք իրականությանը. Հայաստանն այսօր հիմնականում ապրում է Ռուսաստանում նավթի արտահանման եւ դրանից գոյացած գումարների ներհոսքի շնորհիվ: Նավթի արտահանմամբ ապրելը քիչ է տարբերվում Սոմալիի ծովահենների մոտեցումից: Երկու դեպքում էլ ապրում ես ոչ թե ստեղծածիդ հաշվին, այլ ինչ-որ տեղից ստացած բարիքների շնորհիվ, եւ ապագայի համար ոչ մի բան չես անում: Սա է առաջնային խնդիրը, եւ այդ խնդիրն է, որ լուծման կարիք ունի, քանի որ դրանով է պայմանավորված մեր ազգի ապագան:

Արամ Փախչանյանը “Այբ” կրթական հիմնադրամի հիմնադիրներից է եւ ABBYY ընկերության փոխնախագահը:


Սյունակում արտահայտված մտքերը պատկանում են հեղինակին եւ կարող են չհամընկնել Մեդիամաքսի տեսակետներին:

Կարծիքներ

Հարգելի այցելուներ, այստեղ դուք կարող եք տեղադրել ձեր կարծիքը տվյալ նյութի վերաբերյալ` օգտագործելուվ Facebook-ի ձեր account-ը: Խնդրում ենք լինել կոռեկտ եւ հետեւել մեր պարզ կանոներին. արգելվում է տեղադրել թեմային չվերաբերող մեկնաբանություններ, գովազդային նյութեր, վիրավորանքներ եւ հայհոյանքներ: Խմբագրությունն իրավունք է վերապահում ջնջել մեկնաբանությունները` նշված կանոնները խախտելու դեպքում:




Մեր ընտրանին